Menurut mazhab Syafi’I dan Hanbali, bulu kucing yang tertanggal dari tubuh badanya adalah najis. Bukan setakat kucing, tetapi bulu binatang yang tidak halal dimakan akan menjadi najis apabila tertanggal daripada tubuh badannya, sama ada semasa hidupnya atau selepas mati.
Namun menurut Hanafi dan Maliki, ia adalah suci.
BINATANG YANG TIDAK HALAL DIMAKAN
Jika bulu binatang yang tidak halal dimakan seperti kucing, monyet, musang dan sebagainya terpisah daripada badannya ketika binatang itu masih hidup, maka bulu tersebut adalah najis apatah lagi sesudah binatang tersebut mati.demikianlah juga anggota-anggotanya yang lain jika bercerai daripada bulu binatang itu adalah dikira bangkai. (Mughni al-Muhtaj, Kitab al-Taharah, Bab al-Najasah, jil. 1, hlm. 115)
HUBUNGANNYA DENGAN SOLAT
Menurut hukum syarak, syarat sah mengerjakan solat itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan, dan tempat sembahyang.
Oleh sebab itu, jika terdapat bulu binatang yang dihukumkan najis pada pakaian atau badan mada sembahyang itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis. Kecuali jika bulu yang najis itu sedikit, seperti sehelai ayau dua helai, kerana ia dimaafkan. Melainkan bulu anjing atau babi kerana ia tetap najis walaupun hanya sedikit. (Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, jil.1, hlm.175)
Sumber: MAJALAH SOLUSI
No comments:
Post a Comment