" Duhai pengemis cinta Ilahi, duhai perindu syahid abadi... Ketenangan itu milik hati-hati hambaNya yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan... Orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa & orang yang ditimpa kesusahan akan selalu mengingati ALLAH s.w.t... Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar & tabah menghadapinya, pasti ada kemenangan yang menanti..."


.:SAHABAT SEPERJUANGAN:.

Tuesday, February 15, 2011

diari: aku hanya insan biasa


Bagi mereka yang sudi membaca luahan ini, bacalah dengan hati yang terbuka..


REMAJA...alam yang paling bermakna buat semua orang. Alam ini tidak mungkin akan berulang lagi apabila kita makin dimamah usia. Bagi mereka yang bijak, mereka akan menjadikan alam ini sebagai tempat untuk mencari identiti diri. Tetapi bagi mereka yang meinginkan keseronokan semata-mata, jalan yang salah bakal mereka pilih.

Aku juga remaja seperti mereka. Pelbagai perkara sudah aku lalui dalam mengenali alam ini. Dan aku masih lagi belajar dan terus belajar mengenal erti kehidupan. Aku dilahirkan dalam keadaan jiwaku Islam. Dan aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang yang beragama Islam. Aku tidak pernah kesal bersekolah di salah sebuah sekolah agama. Malah aku bangga menjadi seorang muslim. Biarpun ada rakan sebaya denganku memanggilku dengan gelaran 'ustazah', namun ustazah di sekolahku pernah memesan..."biarkan mereka...sepatutnya kita perlu bangga..."

Bukan untuk bersikap riak, tetapi itu realiti dan itulah yang aku mahukan ketika melangkah masuk ke tingkatan 1 pada 5 tahun lalu.

CINTA...itu lumrah kehidupan. Semua akan lahir perasaan ini di hati mereka cuma bijak atau tidak mereka menguruskannya. Ya, dulu aku akui yang diriku mudah terperangkap dengan perasaan ini. Sehinggakan tanggungjawabku tidak dapat dijalankan dengan sepenuhnya. Akhirnya, aku belajar bahawa semua ini hanyalah semata-mata ingin mendugai diriku. Aku pernah dikecewakan dan mengecewakan. Mengapa? Kerna tika itu, hatiku jauh dari Pencipta yang Satu.

Suatu hari, aku terasa resah. Teramat resah. Ketika itu, aku baru sahaja tamat menghadapi peperiksaan percubaan SPM. Aku mencapai sebuah majalah Solusi yang menjadi santapan ramai pelajar di sekolahku. Entah mengapa aku membuka pada helaian mengenai dosa. 'Resah yang kita rasai, Allah nak tunjukkan bahawa kita ada melakukan dosa.' Betapa sayangnya Allah pada hamba-Nya. Aku ingin mengalirkan air mata tetapi situasi ketika itu tidak mengizinkan. Tangisanku hanya untuk Yang Esa. 

Aku ingin menjadi seperti serikandi-serikandi terdahulu dalam menjadi tunggak kepada agama Islam. Aku tidak ingin menjadi perosak agama dan bangsaku sendiri. Aku amat sayangkan emak, abah dan keluargaku. Aku tidak ingin mereka kecewa. Siti Khadijah, Fatimah Az-Zahra', Zinnirah, Rabiatul Adawiyah, Aisyah Humaira' dan ramai lagi yang menjadi tokoh terulung dalam sejarah tamadun Islam.

Rasulullah...aku tidak ingin cintakan baginda hanya meniti di bibir sahaja. Ya Allah, diriku hanya insan biasa. Yang sering melakukan dosa. Hamba yang terlalu kerdil dan hina. Engkau limpahkan rahmat dan hidayah-Mu, ya Muhaimin...

Apa yang ditulis bukan untuk membangga-bangga tetapi sebagai renungan bersama. Ambillah yang baik dari apa yang ada di atas. Sama-sama kita perbaiki diri kita dan terus mencuba untuk menjadi yang terbaik di hadapan-Nya...insya-Allah...

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...