" Duhai pengemis cinta Ilahi, duhai perindu syahid abadi... Ketenangan itu milik hati-hati hambaNya yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan... Orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa & orang yang ditimpa kesusahan akan selalu mengingati ALLAH s.w.t... Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar & tabah menghadapinya, pasti ada kemenangan yang menanti..."


.:SAHABAT SEPERJUANGAN:.

Sunday, May 13, 2012

~kenalkah hati ini dengan CINTA PENCIPTA YANG ESA?~

Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang Maha Mengasihani...

Suatu hari saya membuka FB seperti hari sebelum-sebelumnya. Seperti biasa, saya akan membaca post-post sahabat yang dipostkan pada wall. Tiba-tiba, saya terbaca sesuatu pada post seorang ukhti ini. Saya tergerak hati dengan statement ini...'kenalkan hati dengan CINTA PENCIPTA sebelum CINTA MANUSIA'. Saya cuba memahami ayat ini sebaiknya. Tetapi entahlah...hanya Tuhan saja yang tahu. Saya teringatkan seorang kakak naqibah, ketua usrah saya di kampus. Lalu, saya bertanyakan hal ini kepadanya. Di sini, saya kongsikan perkongsian yang kakak ini berikan kepada saya.

*****


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Tentang persoalan ukhti yang disayangi..akak merasakan akak tak layak untuk menerangkannya,kerana diri sendiri pun masih merangkak2 mencari cinta PENCIPTA..Apapun,moga ianya menjadi panduan kita bersama dalam menggapaiNYA.

Apa yang perlu kita faham,CINTA tidak akan hadir jika kita tak betul2 kenal, jadi semakin kita mengenal seseorang itu,semakin kita merasa kecintaan kepadanya. Seterusnya, kita kena tahu mengapa pentingnya kita mengenal ALLAH,kerana Dialah pencipta kita,Dialah pemilik kekuasaan di langit & di bumi,Dialah segala-galanya. Jika kita benar-benar mengena ALLAH pasti kita akan mencintaiNYA melebihi segala-galanya.

Kita juga perlu mengetahui apa tandanya seseorang itu mencintai Allah dengan sebenar-benarnya dan kesan pada sikap & tingkah lakunya. jadi disini kita dapat menilai sejauh mana kecintaan kita pada Allah. 

Kata ibn Qayyim, Jika seseorang itu betul2 mengenal Allah,akan lahir perasaan malu padaNYA, rasa kecintaan yang tak berbelah bagi, kerinduan, rasa kedekatan dengan ALLAH,& pengharapan hanya pada ALLAH.Seperti mana kisah Rabiatul Adawiyah dalam kecintaannYA pada Allah menandakan dia benar2 mengenal ALLAH. Boleh baca kisah Rabiatul Adawiyah,sebagai inspirasi dalam menuju CintaNYA.

Cinta itu fitrah. Jadi terpulang kepada kita meletakkan cinta itu di tingkat yang tertinggi atau di tingkat yang paling bawah,kerana cinta itu terbahagi kepada 2 iaitu CINTA yang syar'i dan Cinta yang tidak syar'i. Kedua2 cinta ini mempunyai tanda yang sama tapi buah yang berbeza. Cinta yang tidak syar'i hanya membuahkan syahwat semata,sedangkan CINTA SYAR'i akan membuahkan IMAN.



Tentang cinta yang berlandaskan hawa nafsu semata, Di dalam Al-Quran surah Al-Imran:14,Allah berfirman dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan2,anak2,harta benda y bertumpuk,dalam bentuk emas dan perak,kuda pilihan,hewan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan disisi Allahlah tempat kembali yang baik.


Pada ayat seterusnya 3:15 Allah menerangkan Tentang CINTA Y SYAR'I seolah2 Allah membuat perbandingan antara 2 cinta ini, Allah berfirman , katakanlah,''mahukah Aku kabarkan kepada mu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?'Bagi org2 yang bertaqwa di sisi Tuhan mereka surga2 yang mengalir di bawahnya sungai2,mereka kekal di dalamnya, dan pasangan2 yang suci,serta redha Allah. Dan Allah Maha melihat hamba-hambanya.

Rasulullah juga mengajarkan kepada kita meletakkan CINTA ALLAH dan RASUL lebih tinggi berbanding cinta2 yang lain termasuk diri kita sendiri,kerana CINTA itulah cinta yang tertinggi,bahkan Allah menawarkan kepada kita sesuatu yang lebih,dan sangat lebih baik yang akan kita dapat jika kita meletakkan CINTA ALLAH & Rasul adalah yang tertinggi. Allah juga bagitahu kita, jika kita kejar cinta hanya berlandaskan hawa nafsu semata,itu hanya kesenangan di dunia yang sementara. Sedangkan apa yang lebih penting yang patut kita pertimbangkan adalah kehidupan di akhirat yang lebih kekal.

Cinta di dunia, jika tidak didasarkan dengan IMAN kepada Allah hanye dapat dikecapi di dunia sahaja, Banyak kisah2 terdahulu yang boleh kita ambil iktibar darinya,contohnya isteri firaun.cinta yang dikecapi brsama suaminya yang tercinta hanye sebentar cuma,kerana setelah dia MENGENAL PENCIPTA yang sebenar,dia lebih memilih untuk disiksa di dunia sanggup berkorban demi mempertahankan cinta ALLAH,sebab dia yakin aakn janji2 ALLAH tentang kehidupan yang lebih baik di akhirat sana.Bahkan dia akan mendapat pasangan yang lebih baik di sana nanti.



Itulah diantara tanda2 cinta,sanggup berkorban. Orang yang bercinta akan merasa kagum dengan orang yang dia cintai,banyak menyebut, taat,sentiasa mengharap cintanya di balas, cemas jika cintanya tak dibalas, rela berkorban..itulah tanda2 cinta yang ada pada org yang jatuh cinta samada CINTA itu SYAR"I atau tidak.


akak ambil satu contoh perbandingan pengorbanan cinta syar'i dan cinta yang tidak syar'i.

Tentang cinta y syar'i ,kita dapat tengok di palestin bgaimana mereka berjuang,berkorban bermatia-matian, berkorban harta,kepentingn diri,sanggup meninggalkan isteri,anak2 dan kesenangan di dunia,semata2 untuk memenangkan agama Allah,kerana mereka yakin dan beriman adanya kehidupan d akhirat,walaupun tidak dapat bersama di dunia,mereka akan bersama di syurga kelak,seperti mana surah at-tur;21, Dan orang2 yang BERIMAN,beserta anak cucu mereka yang mengikuti mereka dalam keimanan, kami pertemukan mereka dengan anak cucu mereka di dalam syurga, dan kami tidak mengurangi sedikit pun pahala amal mereka. Setiap orang terikat dengan apa yang dikerjakannya.Inilah cinta yang membuahkan KEIMANAN YANG SEBENARNYA kepada ALLAH.

sedangkan cinta yang tidak syar'i, sanggup berkorban duit untuk orang yang dicintainya,nyanyian2 yang menunjukkan pengorbanan cinta,lautan api sanggupp direnangi,hehe contohnye,korban diri sampai ada yang membunuh diri jika cinta tak terbalas,sanggup korbankan maruah demi cinta..itulah cinta yang buahnya SYAHWAT semata2.

jadi,apa yang penting di sini ialah kita berusaha menggapai cinta ALLah,jika itu kita dapat insyaALLAh yang lain akan mengiringi..Ingatlah janji ALLAH lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.

Jadi,akak akhirkan kalam dengan kata2 Rubie ibn Amir : ‘’Allah mengutuskan kami (orang-orang islam), untuk kami merdekakan manusia, daripada mengabdikan diri sesama manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah, daripada kezaliman agama kepada keadilan Islam dan daripada kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat’’.
Yang baik itu semuanya dari Allah,yang buruk itu dari kelemahan akak sendiri,moga Allah mengampunkan dosa2 kita semua.amin

Wallahua'lam('',)


******

Moga apa yang dikongsikan di entri kali ini serba sedikit membantu kita dalam memperbaiki kelemahan diri. Selagi nyawa terus bernafas, sama-sama kita tajdidkan cinta kepada Allah Yang Maha Agung.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...