" Duhai pengemis cinta Ilahi, duhai perindu syahid abadi... Ketenangan itu milik hati-hati hambaNya yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan... Orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa & orang yang ditimpa kesusahan akan selalu mengingati ALLAH s.w.t... Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar & tabah menghadapinya, pasti ada kemenangan yang menanti..."


.:SAHABAT SEPERJUANGAN:.

Friday, May 20, 2011

TAHUKAH ANDA???


Siri 1: Tahukah Anda?
Binatang Berpuasa Pada Hari Asyura'?

As Syafie dan An Nasyiri mengatakan bahawa sebahagian binatang juga berpuasa pada hari Asyura'.

Ada seorang yang bernama Fatah bin Syukruf. Dia sangat suka memberi makan kepada semut setiap hari dengan roti yang dipotong kecil-kecil. Tetapi apabila tiba waktu hari Asyura' ia mendapati bahawa semut-semut itu tidak mahu makan roti tersebut.

Pengajaran:
Kalau semut boleh berpuasa pada hari tersebut, malulah kita kalau tidak berpuasa. Jumpa Lagi......

*****************

Siri 2: Tahukah Anda?
Sudut Sirah: Hijrah

Kenapa Saidina Umar Bin Al Khattab memilih tarikh hijrahnya nabi saw. dari Mekah ke Madinah sebagai tarikh permulaan tahun Islam?

Kenapa tidak diambil sempena peristiwa tentera bergajah?

Kenapa tidak peristiwa perkahwinan nabi dengan Khadijah atau Aisyah dan lain-lain peristiwa?

Jawapannya

Oleh kerana hijrahnya nabi saw. dari Mekah ke Madinah merupakan titik tolak kepada zaman keagungan dan kegemilangan umat Islam, maka sebab itulah saidina Umar memilih tarikh tersebut supaya umat Islam mengkaji dan meneliti, kenapa generasi sahabat merupakan generasi contoh dan gemilang.

Pengajaran:
Kita meraikan kedatangan awal tahun hijrah, dengan memperingati zaman keagungan dan kegemilangan Islam, tetapi kenapa kita berada di dalam keadaan hina dan tidak gemilang???

*********************

Siri 3: Tahukah Anda?
Takbir

Pada setiap kali tibanya hari raya Aidil Fitri dan Aidil Adha kita diminta mengingati peristiwa pererangan Ahzab di dalam takbir yang bermaksud "Sesungguhnya Allah telah menghancurkan tentera Ahzab dengan Esanya."

Persoalannya:
Bukankah hari raya hari bergembira dan bersuka ria, kenapa kita harus memperingati peristiwa peperangan yang menyayatkan hati? Kenapa tidak disebut peristiwa-peristiwa manis seperti cerita perkahwinan rasulullah dengan Aishah dan lain-lain?

Pengajaran:
Allah swt. meminta umatNya bergembira dan bersuka ria pada hari raya, tetapi Allah memberi peringatan kepada umatNya, walaupun sedang bergembira mereka tidak boleh lupa, bahawa nun di sana orang-orang yang tidak sukakan Islam, tanpa mengira pegangan aqidah, bangsa, keturunan akan bersatu menentang Islam sebagaimana bersatunya mereka di dalam peperangan Ahzab.

********************

Siri 4: Tahukah Anda?
Kenapa Dinamakan Air Zam-Zam

Setelah air memancut keluar daripada bumi, hasil daripada hentakan tapak kaki Nabi Allah Ismail A.S yang masih bayi itu, lalu ibunya, Siti Hajar cepat-cepat membatas air tersebut sambil menyebut perkataan "Zam-Zam" supaya air tidak mengalir keluar. Jadi makna (Zam-Zam) ialah "batas-batas".

********************

Siri 5: Tahukah Anda?
Peristiwa Hijrah

Di dalam peristiwa hijrah Quraisy telah menawarkan hadiah sebanyak 100 ekor unta kepada sesiapa yang dapat menangkap dan menyerahkan Rasulullah s.a.w kepada mereka samada hidup atau mati. Jika seekor unta sekarang berharga RM 3000,00, betapa mahalnya nilai hadiah yang ditawarkan?

********************

Siri 6: Tahukah Anda?
Kualiti dalam islam

Islam amat mengambil berat supaya umatnya berkualiti, sehingga kadang-kadang perhitungan dan perkiraan didasarkan kepada kualiti dan bukannya kuantiti semata-mata.

Sebagai contoh:

1. Sesungguhnya orang Alim yang tidur lebih baik daripada orang jahil yang beribadat (Al-Hadith)

2. Sedikit yang berterusan lebih baik daripada banyak yang terputus-putus (Al-Hadith)

3. Sesungguhnya Allah amat menyukai hambaNya, yang apabila melakukan sesuatu kerja, dilakukannya dengan tekun (berkualiti) (Al-Hadith)

*********************

Siri 7: Tahukah Anda?
4 Bulan Haram

Sesungguhnya zaman ini berputar seperti keadaannya di hari Allah menjadikan langit dan bumi, satu tahun ialah 12 bulan, empat bulan adalah bulan haram, tiga bulan berturut-berturut iaitu Zulkaedah, Zulhujjah dan Muharram serta satu bulan di antara bulan Jamad dan bulan Syaban iaitu Rejab.

*********************

Siri 8: Tahukah Anda?
Buraq lebih selesa daripada Mercedes Benz 600 SL

Buraq merupakan sejenis binatang yang saiznya panjang dan berwarna putih, lebih kecil daripada Keldai, selangkah kakinya sejauh mata memandang. Kelajuan dan kepantasan perjalanannya seperti kilat. Apabila menaiki bukit, kaki belakangnya menjadi panjang dan kaki depannya menjadi pendek dan apabila menuruni curam, kaki depannya menjadi panjang dan kaki belakangnya menjadi pendek. Dua telinganya sentiasa bergerak-gerak dan ia mempunyai dua sayap. Keadaan ini memberi keselesaan kepada penunggangnya tidak bergegar dan tidak bergoyang serta tidak terumbang ambing, sekalipun perjalanannya amat jauh ia sentiasa berada dalam keadaan nyaman.

Pengajaran:
Siapa nak lebih selesa jual kereta Mercedes beli Buraq, lagipun boleh jimat minyak dan tak payah bayar Road Tax. Dekat mana nak dapatkan Buraq? Senang saja, baca kisah Isra' dan Mi'raj jumpalah dia. .....Selamat membaca buku sirah....I

*********************

Siri 9: Tahukah Anda?
Sudut Aqidah

Mengikut kaedah perkiraan ilmu Matematik 6+1=7 dan 6-1=5. Tetapi perkiraan Matematik mengikut kaedah ilmu Tauhid berlainan dengan kaedah di atas. Di dalam ilmu Tauhid 6-1=0 dan 6+1=0.

Kenapa Mesti Begitu???

Penerangan:
Rukun Iman ada 6 perkara, sesiapa yang menolak salah satu daripadanya, bermakna imannya kosong (tidak beriman) dan begitu juga kalau dia menambah rukun tersebut dia telah dianggap menambah rukun iman, juga dia akan termasuk di kalangan orang yang tidak beriman.

Agak-agak lepas ni..
boleh jadi guru Matematik tak????

**********************

Siri 10: Tahukah Anda?
Sudut feqah

Waktu yang paling singkat bagi haid seorang wanita ialah selama satu hari satu malam. Namun, tempoh pusingan biasa haid adalah di antara tujuh atau lapan hari sahaja. Adapun waktu haid paling panjang adalah selama 15 hari 15 malam. Sekiranya masih terdapat darah keluar selepas tempoh di atas, ia dinamakan sebagai darah "al Istihadah" iaitu darah penyakit.

Pengajaran:
Maklumat ini penting diketahui oleh kaum lelaki terutamanya para suami agar....TIDAK TERTIPU!!!!!!

*********************

Siri 11: Tahukah Anda?
Pekerja Sebagai Mujahid

Anggota pekerja yang menjaga batas-batas Allah, pekerjaan dan tidak melakukan pengkhianatan terhadap tugasnya diberi penghormatan oleh Allah sebagai "Mujahid" yang berjuang untuk menegak agamanya.

Sabda Nabi s.a.w:

Anggota pekerja yang ditugaskan dengan sesuatu tugas, lalu dia mengambil dan memberi hak-hak (tugas tersebut), dia akan dikira sebagai mujahid di jalan Allah sehingga dia pulang ke rumahnya, (Hadith riwayat Abu Hurairah)

Pengajaran:
Suasana kegawatan Ekonomi, kadang-kadang menyebabkan bones, elaun atau gaji dipotong, tetapi bersyukurlah Allah tidak pernah memotong pahala kerja sebagai ibadah. Sekalipun dalam suasana gawat. Syukur....Syukur...Ya Allah!!! (Raihan)

**********************

Siri 12: Tahukah anda?
Teknik Menuntut Ilmu

Ulama' Islam telah menggariskan cara terbaik yang seharusnya kita lakukan dalam usaha menuntut Ilmu.

* Bacalah apa yang terbaik daripada apa yang engkau dapati

* Tulislah apa yang terbaik daripada apa yang telah dibaca

* Hafallah apa yang terbaik daripada apa yang telah ditulis

Pengajaran:
Sebenarnya sistem 3M ini telah lama diperkenalkan oleh Islam dan cara inilah yang seharusnya dikembalikan dan diamalkan bagi pendidikan diri kita dan juga anak-anak. Ingat...!! Tidak semua buku mesti dibaca..!! Buku yang terbaik saja...tau Gila-Gila.....Tak Payah lah.....Nanti jadi gila..ketawa seorang diri.

********************

Siri 13:Tahukah Anda?
Persoalan Di Hari Qiamat

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
Setiap hamba di hari qiamat, tidak akan dapat mengorak langkah menuju ke mana-mana, selagi dia belum selesai disoal siasat tentang 4 perkara:

(a) Tentang umurnya, di manakah dihabiskan (semasa di dunia)?
(b) Tentang masa remajanya, bagaimana dia menghabiskannya?
(c) Tentang harta, dari mana diperolehi dan bagaimana dia membelanjakannya?
(d) Tentang ilmunya, apakah dia telah beramal dengan ilmunya itu?

Pengajaran:
Bagaimana nak jawab kalau kita bergelumang dengan amalan yang Allah murkai? Astaghfirullah..... (Aku minta ampun daripada Allah)

*********************

Siri 14: Tahukah Anda?
Sudut Muhasabah

Rasulullah bersabda:
Tidak lurus iman seseorang hamba itu, sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lurus lidahnya. Hadith riwayat daripada Anas

Saidina Umar r.a berkata:
Sesiapa yang banyak percakapannya, maka banyaklah salahnya dan orang yang banyak salahnya, maka banyaklah dosanya, dan orang yang banyak dosanya, maka neraka adalah lebih layak baginya.

Pengajaran:
Kita digalakkan bercakap perkara yang baik-baik dan diminta diam daripada perkara yang tidak baik terutama sekali di Rumah Allah (Masjid).
**********************

Siri 15: Tahukah Anda?
Melantik Orang Yang Paling Layak

Perlantikan bagi sesuatu jawatan merupakan amanah kepada pemimpin. Pelantikan mestilah kepada orang yang paling layak memikulnya.

Sabda Nabi saw:
Sesiapa yang melantik seseorang sebagai pegawainya untuk urusan umat Islam, sedangkan di kalangan umat itu ada orang yang lebih diredhai oleh Allah darinya, maka dia sudah mengkhianati Allah, RasulNya dan juga Orang Mukmin. (Hadith riwayat Hakim)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...